9. srp 2024.
Naši brendovi su dio života ljudi - intervju izvršnog direktora / predsjednika uprave Alkaloida AD Skoplje, Živka Mukaetova, za časopis The Region
Otkako je prvi put osnovan u kolovozu 1936. godine, Alkaloid je rastao i razvijao se kroz vrlo burna i izazovna desetljeća da bi postao moderna, izvozno orijentirana tvrtka s gotovo 3000 zaposlenih kakva je danas.
O tradiciji dugoj gotovo devet desetljeća, brendovima koje su gradile generacije zaposlenika, ulaganjima u nove proizvode i tehnologije, osvajanju novih tržišta i regionalnoj suradnji razgovaramo sa Živkom Mukaetovim, direktorom jedne od najboljih i najpoznatijih kompanija Sjeverne Makedonije.
Posebna prekretnica u dugoj povijesti Alkaloida postignuta je izgradnjom pogona za krute oblike lijekova i polusintetske cefalosporine, pokrenutim 2002. godine.
Vaša je tvrtka rasla i razvijala se tijekom vrlo burnih i izazovnih desetljeća, pokazujući da su otpornost i sposobnost brzog prilagođavanja promjenama vitalni u poslovanju. Biste li se složili?
Skromni počeci Alkaloida sežu u kolovoz 1936. godine, kada je otvoren jedan od najstarijih kapaciteta za preradu alkaloida na periferiji grada Skoplja, unutar granica tadašnje Jugoslavije. Od samo dva pogona s 15 radnika, danas – 88 godina kasnije – Alkaloid ima oko 80.000 m2 proizvodnih pogona, gotovo 3.000 zaposlenih u sjedištu u Skoplju i 22 podružnice smještene u 15 zemalja diljem svijeta.
Upravo ste završili svoj najveći investicijski pothvat u posljednja dva desetljeća koji je zahtijevao mnogo entuzijazma, znanja i novca. Možete li nam reći nešto o ovom objektu?
Posebna prekretnica u dugoj povijesti Alkaloida postignuta je izgradnjom naših pogona za krute oblike lijekova i polusintetske cefalosporine, pokrenutom 2002. godine uz pomoć EBRD/IFC konvertibilnog zajma, za što je Alkaloid primijenio stroga načela korporativnog upravljanja . Dva desetljeća kasnije, odlučili smo unaprijediti naše proizvodne pogone od 12.000 m2 krutih oblika lijekova s dodatnih 6.200 m2, ovaj put uloživši 19,4 milijuna eura i povećavši proizvodne količine s dvije na četiri milijarde tableta godišnje.
Izvozite više od 70% svoje proizvodnje, a Srbija predstavlja vaše najveće izvozno tržište i 90% farmaceutskih proizvoda. Gdje ste još prisutni?
Suradnja Alkaloida s multinacionalnim tvrtkama poput Pfizera i Sanofija može se pratiti pet desetljeća unatrag. Upravo smo 2005. godine uspostavili uspješnu suradnju s američkim tvrtkama specijaliziranim za proizvodnju ljekovitog bilja, kao što su Aveda, Arbonne International, Swanson itd. Prvo odobrenje za stavljanje u promet lizinoprila u EU dobili smo 2007. godine, a danas imamo preko 950 MA vlastitih farmaceutskih proizvoda u EU. Tvrtka od tada kontinuirano raste i do danas je ostvarila peterostruki rast, što nije bilo nimalo lako.
Ne možete se zaustaviti kada su u pitanju ulaganja, inovacije i praćenje trendova. Možete li podijeliti svoje mišljenje?
U ovim modernim vremenima brzog protoka informacija, ljudi ne komuniciraju s anonimnim proizvodima, već grade odnose s brendovima u kojima prepoznaju vlastite vrijednosti. Kako bi brend opstao, mora kontinuirano ispunjavati data obećanja i isporučivati visoku i konstantnu razinu kvalitete. Brend se ne stvara preko noći, putem jedne marketinške kampanje; to zahtijeva vrijeme, strpljenje, ulaganja, puno napornog rada i pametnu strategiju.
Kako bi brend opstao, mora kontinuirano ispunjavati data obećanja i isporučivati visoku i konstantnu razinu kvalitete.
Sjeverna Makedonija je vaša domovina, dok imate proizvodni pogon u Beogradu, kemijski laboratorij u Ljubljani i korporativni pravni tim u Zagrebu. Kako gledate na regionalnu i širu suradnju?
Kao potpredsjednik Gospodarske komore Makedonije i član organizacije Young Global Leaders (dio Svjetskog ekonomskog foruma), sa sigurnošću mogu reći da regionalne sinergije jačaju poslovanje u regiji i šire. Oni ne samo da potiču poboljšanje poslovne klime općenito, već također pomažu u uklanjanju raznih prepreka pridonoseći održivom razvoju. Promicanje bilateralnih veza, zajedničkih vrijednosti, zajedničkih interesa i zajedničkog pogleda na to kako se uključiti u svijet, neka su od stajališta mojih počasnih funkcija generalnog konzula Danske i konzula Norveške u Sjevernoj Makedoniji koje obavljam od 2007. odnosno 2023.
Jedva da postoji dijete u ovoj regiji koje nije odraslo uz vaš brend Becutan. Slažete li se da je ovo jedan od rijetkih brendova koji je tijekom godina ojačao, unatoč konkurenciji?
Što se tiče dječje kozmetike, čini se da je tržište regije prezasićeno. Nove marke dolaze i odlaze, uglavnom bez ispunjavanja obećanih zahtjeva. Naš poznati brend Becutan prošle je godine proslavio 45 godina postojanja. Od samo pet proizvoda, portfelj Becutana danas uključuje 60 vrsta proizvoda s više od 100 različitih oblika, svi klinički ili dermatološki ispitani i razvijeni u suradnji s pedijatrima, neonatolozima i dermatolozima. Uz ovaj brend odrasle su generacije. Nema većeg zadovoljstva nego kada proizvod ili brend stvarno postane dio života ljudi.
Izgrađeno generacijama
Kontinuirani poslovni uspjeh i održivi razvoj Alkaloida ponajviše je rezultat kvalitete naših proizvoda, kadrova tvrtke, brenda Alkaloid i pojedinačnih brendova koje su desetljećima gradile nesebično predane generacije zaposlenika
Globalna prisutnost
Biti izvozno orijentirana tvrtka sa sjedištem u Sjevernoj Makedoniji nije bilo nimalo lako, ali izdržali smo na tom putu zahvaljujući vlastitom znanju, vještinama i resursima. Sada smo prisutni na svim kontinentima. Da bi se uspjelo u razvijenim zemljama, potrebno je pridržavati se načela dobrog upravljanja, imati visoku i konstantnu kvalitetu proizvoda i usluga te biti dovoljno konkurentan.
Novi objekti, nove tehnologije
Novi pogoni za proizvodnju krutih oblika lijeka u skladu su sa strogim GMP standardima, sa svim procesima koji su potpuno integrirani i digitalizirani, a prikupljanje podataka generirano je automatski. Time smo uveli i neke nove tehnologije, poput suhe granulacije valjkastim kompaktorom i dvoslojnih tableta.